Hooldustöötaja on inimeste elukvaliteedi hoidja ja toetaja, kes pakub eakatele ja abivajajatele igapäevast abi, turvatunnet ja väärikat hoolt. Hooldustöötajate järele on suur ja kasvav nõudlus – rahvastiku vananemine ning perede hooldusvajadus tagavad, et sinu oskused on alati hinnas. Töövõimalused on laiad: koduhooldus, hooldekodud, haiglad, taastusraviasutused ning erivajadustega inimeste kodud.
ÕPPEKAVA RÜHM
Valdkond: Tervis ja heaolu
Suund: Heaolu
Rühm: Eakate ja puudega täiskasvanute hooldamine
ÕPPEKAVA KOOSTAMISE ALUS
Kutsestandard: Hooldustöötaja, tase 4
KOOLITUSE EESMÄRK
Koolitusprogrammi eesmärk on anda teadmised, oskused ja hoiakud eakate inimeste
hooldamiseks ning toetamiseks, tagades nende füüsilise, vaimse ja sotsiaalse heaolu.
Programm valmistab õppija ette professionaalselt ja eetiliselt vastutustundlikuks tööks
hooldusvaldkonnas, rõhutades individuaalsete vajaduste ja vananemisega seotud
eripärade arvestamist, tööohutust ning koostööd erinevate spetsialistidega.
Hooldusspetsialist võib töötada nii kodustes tingimustes kui ka meditsiini- või
sotsiaalhoolekandeasutustes.
KOOLITUSE TULEMUS
Koolituse lõppemisel õpilane:
- Planeerib ja korraldab hooldus- ning koduhooldustöid süsteemselt ja loogiliselt,
kasutades säästlikult ressursse ning järgides keskkonnasäästlikke põhimõtteid.- Koostab ja täidab hooldusplaani, arvestades abivajaja tervislikku seisundit,
elukeskkonda ja vajadusi, ning teeb ettepanekuid hoolduskorralduse parendamiseks.- Abistab abivajajat igapäevaelutoimingutes (toitumine, hügieen, riietumine,
liikumine, keskkonna korrashoid) ja majapidamistöödes, kasutades
ergonoomilisi töövõtteid ning sobivaid abivahendeid.- Hindab ja valib sobivad abivahendid, juhendab nende kasutamist ning korraldab vajadusel hankimise ja keskkonna kohandamise, sh koduhoolduses.
- Suhtleb tulemuslikult ja lugupidavalt abivajaja, tema lähedaste ja hooldusvõrgustikuga, järgides eetilisi põhimõtteid, konfidentsiaalsusnõudeid ja
kultuurilist mitmekesisust.- Järgib töötervishoiu ja tööohutuse reegleid ning ohutustehnika nõudeid rakendades neid vastavalt töökeskkonna eripärale.
- Osutab hooldustöös vajalikke tervisetoiminguid (nt eluliste näitajate mõõtmine, ravimite manustamise juhendamine, lamatiste ennetamine), arvestades tervishoiualaseid juhiseid ja piiranguid.
- Annab esmaabi vastavalt olukorrale, kutsub abi ning dokumenteerib juhtumi.
SIHTGRUPP
– Inimesed, kes soovivad valida eriala hoolduse valdkonnas, pakkudes abi haigetele ja eakatele, parandades nende elukvaliteeti ning tagades vajaliku hoolitsuse ja toe.
– Inimesed, kes soovivad muuta eriala või uuendada oma teadmisi hoolduse valdkonnas.
– Inimesed, kellel on soov töötada abivajavate inimestega ning kes tunnevad sisemist kutsumust toetada ja hoolitseda teiste heaolu eest.
– Inimesed, kes juba töötavad hooldustöötajana, kuid kellel puudub vastav kutse- või erialane ettevalmistus.
TINGIMUSED KOOLITUSE ALUSTAMISEKS
Põhiharidus. Tervislik seisund, mis võimaldab töötada hoolduse valdkonnas.
KOOLITUSE ÜLDINE MAHT
Õppe kogumaht on 220 akadeemilist tundi, neist:
- 90 akadeemilist tundi on teoreetilist õpet,
- 130 akadeemilist tundi praktilist õpet,
Teoreetiline õppe hõlmab:
Loengud, arutelud, situatsioonide modelleerimine, seadusaktide uurimine.
Praktiline õppe hõlmab:
Situatsioonilised ülesanded, töö praktilises keskkonnas.
Iseseisev töö hõlmab:
Kodutööde tegemine, teemakohase kirjanduse lugemine.
ÕPPESISU
Moodul 1: Sissejuhatus hooldustöösse ja hooldustöötaja rollid (6 tundi)
- Hooldustöötaja ametiprofiil ja töövaldkonnad (koduhooldus, hooldusasutused, haiglad, päevakeskused)
- Eetilised põhimõtted ja väärtused hooldustöös
- Õigusaktid ja hooldustöötaja vastutus (sh andmekaitse ja konfidentsiaalsus)
- Võlaõigusseadus ja EL Põhiõiguste Harta
- Erinevate sihtgruppide lühiülevaade ja töö eripärad
Moodul 2: Tööohutus ja tervise hoidmine (16 tundi)
- Töötervishoiu ja tööohutuse alused
- Ohutustehnika ja isikukaitsevahendite kasutamine
- Ergonoomilised töövõtted hooldustoimingutes
- Keskkonnaohutus ja säästlik ressursikasutus
- Füüsilise ja vaimse tervise hoidmine hooldustöös
Moodul 3: Suhtlemine, koostöö ja digioskused (8 tundi)
- Suhtlemise põhimõtted ja usaldusliku kontakti loomine
- Suhtlemine erinevate sihtrühmadega (abivajajad, lähedased, spetsialistid)
- Psühholoogia, med.eetika, deontoloogia
- Lähedaste ja hooldajate toetamine
- Digioskused: infohaldus, dokumenteerimine, turvaline suhtlemine digikeskkonnas
Moodul 4: Hooldustöö planeerimine ja korraldamine (6 tundi)
- Hooldusplaani koostamine ja täitmine
- Ressursside ja aja planeerimine
- Koostöö meeskonnaga, tööjaotus ja juhendamine
- Abivahendite vajaduse hindamine ja kasutamise planeerimine
Moodul 5: Igapäevaelutoimingute abistamine ja keskkonna korrashoid (10 tundi)
- Isiklik hügieen ja riietumine
- Nahahooldus, suu- ja juuksehooldus, pidamatuse käsitlemine, lamatiste ennetamine eakatel.
- Liikumise abistamine ja aktiviseerimine
- Ravimite manustamise juhendamine ja ohutusnõuded
- Kodumajapidamise tööd ja ruumide korrashoid
- Keskkonnasäästlik koristus ja kodukeemia kasutamine
- Abivahendite praktiline kasutamine igapäevatoimingutes
Moodul 6: Toitumise toetamine ja jälgimine (6 tundi)
- Toitumisvajaduste hindamine ja toetamine söömisel
- Söötmine ja toitlustamine: ohutus ja hügieen
- Eridieedid ja toidu säilitamise põhimõtted
- Tervisliku toitumise selgitamine abivajajale ja lähedastele
Moodul 7: Koduhoolduse eripära ja töökorraldus (8 tundi)
- Koduhoolduse põhimõtted ja erinevused asutuse hooldusest
- Koduse keskkonna ohutuse hindamine ja riskide ennetamine
- Kodumajapidamise tööde planeerimine
- Koduhoolduse abivahendid ja nende sobivus koduses keskkonnas
- Pereliikmete kaasamine ja juhendamine
Moodul 8: Töö eakatega (8 tundi)
- Vananemisega seotud füüsilised, psüühilised ja sotsiaalsed muutused
- Igapäevaelus toimetuleku toetamine ja iseseisvuse soodustamine
- Terviseseisundi muutuste märkamine ja tegutsemine
- Surijaga suhtlemine ja emotsionaalne tugi
- Kultuurilised ja eetilised aspektid surmahoolduses
- Hoolitsus surevate eest ja lähedaste toetamine
Moodul 9: Töö täisealiste erivajadusega inimestega (6 tundi)
- Erivajaduste liigid ja mõju igapäevaelule
- Toimetuleku ja iseseisvuse toetamine
- Teenuste ja toetuste kasutamise võimalused
- Elukeskkonna kohandamise vajaduse märkamine
Moodul 10: Esmaabi ja tervisenäitajate jälgimine (16 tundi)
- Eluliste näitajate mõõtmine ja dokumenteerimine (vererõhk, temperatuur, pulss, veresuhkur)
- Lamatiste ennetamine ja nahahooldus
- Esmaabi põhimõtted
- Elustamistehnikad
- Vanusega seotud haigusnähtude äratundmine ja õige reageerimine
Iseseisev töö “Toiduhügieen”
*Teemade käsitlemise järjekord võib muutuda. Teemade järjekord määratakse kindlaks õppeplaaniga, mis antakse õpilasele enne koolituse algust.
KOOLITAJA KVALIFIKATSIOON
Kõrgharidus, töökogemus õpetataval alal ja töökogemus õpetajana.
SOOVITATAV KIRJANDUS
1. Riigi Teataja – Sotsiaalhoolekande seadus
2. Riigi Teataja – Töötervishoiu ja tööohutuse seadus
3. Hooldustöötaja, tase 4 kutsestandard https://www.kutseregister.ee/ctrl/et/Standardid/vaata/11329306
4. Hooliva Hooldaja käsiraamat
5. Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A., Björkqvist, S.-E. (2009). Inimese
füsioloogia ja anatoomia. Tallinn: AS Medicina
6. Peet-Henn Kingisepp. Inimese füsioloogia. Ilmumisaasta: 2019 https://atlex.ee/toode/inimese-fusioloogia/
7. Esmaabi käsiraamat
8. Gunnar Männik Ülekoormusvigastused. Vältimine, ravi, harjutused. Ilmumisaasta 2022.https://rahvaraamat.ee/p/ülekoormusvigastused-vältimine-ravi-harjutused/1768379/et?isbn=9789916694978
ÕPPEPROTSESS
ÕPIKESKKOND JA ÕPPEVAHENDID
Bi-Info õppekeskuse õppeklassid asuvad aadressil: Tartu mnt. 43 (Scala City), 6 korrus, ruumid 6.2, 10128, Tallinn. Kõik õppeklassid vastavad töötervishoiu ja tööohutuse nõuetele – ruumid on piisava valgustuse, üldventilatsiooni ja konditsioneeridega.
Õpperuumid on varustatud kaasaegsete õppevahenditega (ekraan, dataprojektor, arvuti, tahvel jm). Ruumides on internetiühendus ning Wi-Fi on koolitusel osalejatele tasuta.
Pikaajaliseks ja mugavaks viibimiseks on õppekeskuses olemas abiruumid: garderoob, tualetid, kööginurk koos kohvimasina, sooja ja külma vee, mikrolaineahju, nõudepesumasina, nõude ning kohvi- ja teetarvikutega.
Õppekeskuse läheduses asub mitmeid toitlustusasutusi ja toidukauplusi.
Õppekeskus paikneb liftiga hoone kuuendal korrusel.
ÕPPEMEETODID
Kursus on üles ehitatud teoreetiliste ja praktiliste õppuste vormis, mis on ühendatud õppekava teemade kaupa. Õppemeetodid:
Käed-külge õpe, kus õppijad saavad praktilisi oskusi modelleerimises, lõigete loomises ja kohandamises, samuti erinevate õmblustehnikate rakendamises. Ülesanded, mis nõuavad iseseisvat tööd, julgustades õppijaid rakendama kursusel õpitud oskusi ja loovust. Juhendaja toetusel tehtav töö, mis võimaldab õppijatel rakendada oma oskusi reaalsetes projektides, arendades samal ajal oma stiili ja tehnikat.
ÕPPEMATERJALID
Õppejõu algatusel võidakse koolituse ajal anda õpilastele jaotusmaterjale paberil ja/või elektroonilisel kujul, videomaterjale ja/või õppefilme.
Õppematerjalid on kõikidele õpilastele tasuta.
Õppeprotsessi salvestamine (sealhulgas foto-, video- ja helisalvestamine) on lubatud ainult koolitaja ning kõigi nende osalejate eelneval nõusolekul, kelle isikuandmed (sh kujutis, hääl või ütlused) võivad salvestusele jääda.
HINDAMISMEETODID JA KOOLITUSE LÕPETAMISE TINGIMUSED
Õppeprotsessis täidavad õpilased praktilisi ja situatsioonilisi ülesandeid või iseseisvaid töid, saades õpetajalt suulist või praktilist tagasisidet. Praktilisi tunde hinnatakse õpetaja poolt igapäevaselt. Kokkuvõtvaid sh hindelisi töid on kokku 5. Sooritatud praktilise töö hinded kantakse õppepäevikusse. Hinnete süsteem: suurepärane (5), hea (4), rahuldav (3), mittetunnustav (2). Mittetunnustava hinde saamisel on õpilane kohustatud selle parandama õpetajaga kokkuleppel.
- Praktilised situatsioonilised ülesanded (hindamine kontaktõppes või
simulatsioonis)
Hindamismeetod: situatsiooni lahendamine praktilises õppekeskkonnas
Hindamiskriteeriumid:
– õppija lahendab praktilise olukorra vastavalt antud juhistele;
– tegevus on eesmärgipärane, loogiline ja vastab kutsestandardile;
– õppija suudab oma valikuid põhjendada.
- Kursuse lõputest.
Hindamismeetod: kirjalik test, avatud küsimustele vastamine
Hindamiskriteerium:
– õppija vastab õigesti vähemalt 75% küsimustele ja suudab oma valikuid põhjendada ning siduda kursuse jooksul õpituga.
3.Esmaabi test.
Hindamiskriteerium: edukaks sooritamiseks peab õppija vastama õigesti vähemalt 80% küsimustest.
4.Toitumishügieeni test.
Hindamiskriteerium:
– Eduka sooritamise jaoks tuleb õigesti vastata vähemalt 80% küsimustele.
KOOLITUSE LÕPETAMISE TINGIMUSED
Õppija loetakse kursuse lõpetanuks, kui:
- on osalenud vähemalt 75 % teoreetilistest ja praktilistest tundidest;
- on saanud kõikidel praktilistel töödel vähemalt „rahuldava“ hinde;
- on sooritanud edukalt kõik testid ja ülesanded vastavalt hindamiskriteeriumidele.
VÄLJASTATAVAD DOKUMENDID
TUNNISTUS väljastatakse, kui õpingute lõpetamise nõuded – kirjalik test, praktilised ülesanded ja 75% õppetundides osalemine on hindamiskriteeriumitele vastavalt täidetud.
TÕEND väljastatakse juhul, kui õppija ei saavutanud kõiki õpitulemusi, kuid osales õppetöös. Tõend väljastatakse vastavalt osaletud kontakttundide arvule, kuid mitte juhul, kui õppija osales vähem kui pooltes auditoorsetes tundides.
KOOLITUSE HIND JA REGISTREERIMINE
HIND: 2494,90 € + KM
Kui tasute koolituse eest eraisikuna, siis saate paluda tulumaksu tagastust.
REGISTREERIMINE
Koolitusele saate registreerida, kasutades üht allpooltoodud võimalustest:
1) kursuse registreerimisvormi küljetulbal.
2) e-postiga aadressile bigkoolitus@gmail.com
3) helistades numbrile +372 507 36 42
Registreerimiseks tuleb tingimata näidata järgmised andmed:
- Õpilase ees- ja perekonnanimi
- Isikukood (EV mitteresidendid ja isikukoodi mitteomavad isikud märgivad sünnikuupäeva).
- Kursuse nimetus
- Õppekeel
- Õppetöö alguse kuupäev
- Kontaktandmed: telefon, õpilase või teda esindava isiku meiliaadress.
LISATEENUSED
Parkimine Torupilli Selveri juures – “Pargi & reisi“. Tingimustega saate tutvuda siin>>
*Korraldaja jätab endale õiguse teha vajaduse korral muudatusi õppekavas ja tunniplaanis.